Sunday, August 28, 2011

tradisi menjelangnya lebaran..

Assalamualaikum..

raya dah tinggal bape hari je lagi.. aku daripada yang tak rajin nak buat kuih raya pon terpaksa merajinkan diri untuk buat kuih raya.. kalau tak buat ape aku nak jamu dekat tetamu2 yang bertandang dekat rumah aku nanti.. tu belum tambah dengan biskut2 yang aku nak bawak balik kolej nanti.. siap dah simpan asing dah. kalau aku tak asingkan siap2, alamat tinggal serdak je laa.. pengalaman lepas dah banyak kali dah terkena.. almaklum laa, aku ni adik beradik ramai. anak sedara plak berduyun2.. kalau tak silap aku laa, semua anak sedara aku ada 36 orang!! OMG!! ramai tuu..


ok, back to the main topic.. dah 3 hari aku marathon buat biskut raya ni.. dari pagi sampai laa ke petang membongkok2 buat biskut tu..  sampai naik lenguh pinggang aku ni.. berhenti pon time nak solat je.. pastu sambung balik.. dekat time nak berbuka baru laa siap.. sehari siap laa 1 biskut.. 

mesti korang heran kan sebab pe 1 jenis biskut ambik masa sampai satu hari.. heran tak? :p

untuk pengetahuan korang, aku buat biskut tu dalam kuanttiti yang banyak.. sekali buat rangkum 3 adunan terus.. banyak tak??

mana tak banyaknya, buat untuk 3 family sekali.. rumah abang n kakak aku dekat2 je.. kuar je pintu depan dah nampak dah pintu rumah abang aku.. keluar je pintu belakang umah aku, terjengul rumah kakak aku.. mmg dekat sangat laa rumah kitorang.. 

buat kuih raya ni pon buat same2.. duit untuk buat kuih tu kitorang tong-tong laa sorang sikit.. tak laa terbeban sangat.. lagipon ekonomi skang tak bape elok sket.. abang n akak2 aku keluarkan duit n aku kena laa lead untuk buat semua biskut2 tu.. nasib baik laa aku ade askar2 yang membantu.. anak sedara aku kan ramai.. so aku buat kerahan tenaga laa.. kalau aku sorang je yang buat MAK OIII !! pengsan

pastu kuih2 yang dah siap tu kitorang bedak (agih2) la sorg sikit.. dah nama pon kongsi kan.... ( menu untuk hari lebaran nanti sepesen je laa rumah kitorang.. hahahahaa )

setiap kali menjelang raya mmg macam ni laa cara kitorang buat kuih raya.. kira dah jadi tradisi untuk keluarga kitorang laa. kan sharing is caring :))

korang plak camne ?

p/s : nanti kalau rajin, aku update laa kuih ape yang aku dah buat.. esok nak pegi teman akak aku g tempah baju pengantin dia.. mau tido dah..  k bye!

1 comment:

Nurul Marikan said...

weyh... AKU NAK JUGAK!!!! hahhaha