Tuesday, May 5, 2015

REWARD UNTUK DIRI SEMPENA LABOUR DAY 2015


Bismillahirrahmanirrahim... 

1 Mei 2015 merupakan tarikh yang bermakna dalam hidup aku dan juga semua orang yang telah bekerja. Sedar tak sedar, dah dua kali aku meraikan hari buruh. Bermakna dah dua tahun aku berada di alam pekerjaan sebagai seorang guru. 

Memandangkan hari buruh jatuh pada hari jumaat dan diikuti cuti wesak day pada 4 mei, dapatlah aku bercuti banyak hari sikit. 4 hari cuti bermula hari jumaat hingga la hari isnin. 

Cuti empat hari apa yang boleh buat ye?

Jeng.... jeng... jenggg...


Aku pegi sabah! Bole bhaa kalu kau... 

Aku pilih kota kinabalu sebagai destinasi untuk aku bercuti pada kali ini. 

Sebenarnya, kedatangan aku ke sabah bukanlah pertama kali aku jejakkan kaki ke sana. Tapi ni merupakan kali kedua aku datang ke sabah negeri di bawah bayu. 

First time aku datang sabah pada tahun 2010. Masa tu aku dalam tahun ketiga pengajian di UPM. Aku terpilih bersama2 4 orang lagi pelajar untuk mewakili fakulti pengajian pendidikan untuk program guru awalan malaysia 2010. Program yang diadakan oleh KPM kepada bakal2 guru dari universiti awam di malaysia untuk merasai pengalaman sebagai guru di kawasan pedalaman. Sekolah yang aku pergi masa tu adalah SMK Timbua, Ranau dan feeder school di sekitar pedalaman timbua. 

Cukup cerita first time aku ke sabah. 

Next, aku buat comeback ke sabah untuk kali kedua. Aku pilih route kota kinabalu - Kundasang - Ranau - Kundasang -Kota Kinabalu.

Percutian ni sebenarnya aku dah lama rancang memandangkan aku teringin sangat nak jejakkan kaki ke negeri sabah. Teringat2 kenangan 2010. So, awal2 tahun dalam bulan februari aku try search tiket murah untuk ke KK. Nak jadi rezeki aku kot time tu bila aku jumpa tiket mas hanya RM21 je dari sibu ke kk via maswings. Harga tu belom termasuk fuel charge dll tau. Harga total sehala dari sibu ke kk RM80. Murah dah bagi aku sebab direct sibu ke kk. Tak payah ambik flight ke kuching dah. Untuk tiket return aku dapat RM160 semuanya. Tarikh pulak cun2 je kena time cuti hari buruh dan hari wesak. Alhamdulillah rezeki.. 
Aku ajak housemate aku untuk join. So kitorang pegi berdua je.

aku dgn housemate aku. Selfie dgn ATR maswings. Kat borneo je ada. Kecik je pesawat dia. Dari sibu ke KK ambil masa 1 jam 35 minit camtu.


ngeee welcome to KK :)


Lepas ni insya Allah aku akan share perjalanan aku sepanjang berada di sabah. Stay tuned k. Bye!




No comments: