Wednesday, May 6, 2015

Trip ke Kuching, Sarawak 3D3N

Assalamualaikum wbkh..

Cuti sekolah bulan Mac lepas aku pergi bercuti di Kuching. kahkahkah basi dh cerita ni. tapi dari terperam dalam draf ja, baik la aku publish je. alang2 dah kan kan. :D
Sejak aku posting di Sarawak, ni merupakan first time aku backpacking di negeri ini. Dah lama aku berhasrat untuk sampai ke Kuching tapi memandangkan masa dan beberapa kekangan lain membuatkan aku tangguhkan dulu hasrat aku untuk mengenali bandaraya Kuching tu.

Hari 1 : 17 Mac 2015 [Selasa]

Seawal jam 7.00 pagi aku dah keluar dari rumah untuk ke Wharf Song. Awal-awal dah suruh uncle van datang ambik sebab nak naik bot ekspres jam 7.15pagi. Beli tiket bot ekspres ke Sibu RM 25.00 dan 2 jam selepas tu aku selamat sampai ke bandar sibu. Sampai je sana terus cari kedai makan sebab dah lapar kan. Makan sarapan di bangunan Mara betul-betul depan pasar Sibu. Aku suka makan dekat situ sebab di situ ada nasi campur dan yang penting halal. Susah jugak nak cari tempat makan yang halal di area sini. Kalau fastfood tu banyak ler. Tapi dah jemu dah dengan fastfood, asal keluar sibu je mesti makan fastfood. Nak juga tekak ni merasa makanan melayu. Kiranya tempat ni jadi tumpuan orang Islam untuk makan di situ. Non muslim pon ade jugak makan di situ.

Lepas dah kenyang, jalan-jalan dulu di sekitar sibu sementara tunggu tengahari sikit untuk ke airport sibu. Flight ke Kuching pukul 6 petang nanti. So banyak lagi masa yang ada.

Petang jam 3 kitorang bertolak ke airport sibu dengan menaiki teksi. Jarak perjalanan dari bandar sibu ke airport dalam 35-45 minit. Sekarang kos teksi dah mahal. RM45 sehala. Nasib baik lah masa tu aku berempat dengan housemate aku dan lagi dua orang tu suami isteri yang juga merupakan cikgu di sekolah aku berkhidmat. Dapat la kongsi duit tambang teksi tu. Kalau sorang, terketar-ketar juga la tangan nak membayarnya.  hihihi

Flight ke Kuching jam 6.30 petang. Aku dapat tiket ke Kuching dengan harga RM49 sehala. Beli time Air Asia buat promo. Murah dan berbaloi dari naik bas yang harganya lebih kurang sama tapi memakan masa 8 jam untuk sampai ke Kuching ditambah dengan keadaan jalan yang tidak begitu memuaskan. Better aku naik flight. Cepat sampai. Giteww

now everyone can fly

senja di ufuk barat

Landed di airport Kuching jam 7.10 petang dan terus ambil teksi untuk ke tempat penginapan di area waterfront kuching. Teksi di kuching bagi aku lebih murah berbanding di sibu. Hanya RM26 je. Murah la kan?

le tourist! hahhaha

Untuk penginapan, aku stay di area Carpenter Street yang hanya bersebelahan dengan waterfront area. Kawasan tu memang kawasan backpackers selalu stay. Aku stay di Tourist Home. Rate bilik yang aku dapat RM65 sehari include bilik mandi, 2 katil single bed, aircond, TV, wifi, mesin basuh, dryer baju. Memang macam rumah sendiri la rasa. Baju boleh basuh dan terus kering. Tu yang best tu. Cuma tandas je shared. Bagi aku ok je tandas kat luar sebab bukannya tiap2 masa nak pegi toilet kan. Aku booking bilik ni melalui booking.com. First time guna apps tu. Kira berbaloi jugak la dapat rate yang murah compare tempat lain yang agak mahal. Kebanyakan bilik di kawasan tu berbentuk dorm. Share dengan orang lain.

Pasal tempat makan, banyak juga tempat makan di area tu tapi aku ragu-ragu nak masuk kedai tu sebab ada jual carlsberg and tempat orang minum-minum. Tapi takpe, jangan risau sebab boleh beli makanan di sepanjang waterfront. Banyak makanan halal dijual di situ. Sedap pon sedap.

Makan pon sudah, badan sudah letih, so tido je lah. Apa tunggu lagi. :)